تاريخ التسجيل: Mar 2009 الدولة: عايش فى ارض الاحزان العمر: 20 المشاركات: 2,728
لو المهر بيحدد قيمة البنت تبقى ملهاش قيمه لأن المهر الشرعى ربع جنيه
لكن المهر بيكون مجرد تقدير من الشخص اللى طالب البنت الاهل لو عليهم عاوزين بنتهم احسن بنت وتاخد اعلى مهر لكن انا فى رأيى ان المهر مجرد تقدير من الراجل نفسه
تاريخ التسجيل: Mar 2009 الدولة: ام الدنيا المشاركات: 59
بامانة انا ممن يعانون من المشكلة دى تخيلو شاب لسة متخرج عندو 24 سنة وحب يخطب لمدة سنتين على ما يجهز حالة ويتجوز تخيلو ابو العروسة يقولو اية
اولا ( بنتى متسكنش فى شقة ايجار ) ثانيا انا بنتى طول عمرها بتركب عربيات لازم تكون ليك عربية وليها عربية ثالثاودة الاهم انا مهر بنتى يا ابنى غالى علشان تحس بقيمتها ومتفرتش فيها
بصراحة يا جماعة مردتش اسال عن المهر كل الى انا عملتة اتصلت بالعروسة وقولتلها كل شئ قسمة ونصيب ههههههههههههههه ملها حيات العزبية زى العسل وادينا بنصوم علشان نبعد نفسنا عن اى حاجة وحشة وربنا يسترها على ينا وعلى المسلمين اجمعين
لا حول ولا قوة الا بالله بصراحه مش كل الاهل فى اهل بجد بيشترو راجل وبيشوفو انلكا يصعبو الدنيا على العريس ممكن العريس يقدر يمشى معاهم فى مطالبهم بس فى الاخر بيطلعه على دماغ بنتهم بس بصراحه فى اغلب الاوقات الاهل فعلا بيعملو كده بيشوفو ان بنتهم هما صرفو عليها كتير اوى وعايزن يتفشخرو قصاد العله العريس الى جايب ومسوى بس بصراحه فى اغلب الاحيان عشتهم بتكون سوده ده ان كملت اصلا ربنا يهدى
تاريخ التسجيل: Mar 2006 الدولة: جمهوريـة طاراطوريــا العمر: 23 المشاركات: 1,412
كان في مره شاب .. متدين و تقي .. بس كان فقير وجعان جدا .. عدي على بستان و قطف منه تفاحه أكلها .. بعدها ضميره آنبه انه اكل تفاحه مش من حقه وراح طلب من صاحب البستان انه يسامحه فى حقها .. صاحب البستان رفض انه يسامحه .. من خوف الشاب دا من النار و من عذاب جهنم اتحايل على صاحب البستان انه يسامحه .. فـ الاخر وافق بس بشرط .. و استغرب جدا الشاب من الشرط دا .. الشرط كان انه يجوزه بنته .. بس المشكله انها للأسف عاميه .. و مشلوله .. ومش بتسمع .. و مقعده .. الشاب فكر كتير لاقه ف الاخر انه يتجوزها و يشيل همها فى الدنيا اهون كتير من عذاب الاخره بسبب تفاحه ومرت الايام بسرعه و اتعمل العرس ودخل الشاب على عروسه لاقاها اجمل ما يكون .. وفى تمام الصحه .. الشاب استغرب وسألها .. قالت له ان والدها مكدبش وقالتله انها فعلا عاميه عن رؤية اي شئ حرمه الله .. و مقعده .. فلا تمشي لذنب ابدا .. و مش بتسمع الا الخير ..
وتم الجواز بينهم على خير و مرت الايام وخلف الشاب و البنت دول راجل لحد دلوقتي بنعتز و نفتخر بيه وماشيين على سنته حتي فى جوازنا ..
عارفين مين ؟؟ الامام ابو حنيفة النعمان
سوري ان بعدت عن التوبك و ان كانت القصه دي فى صميم التوبك ..
سيدنا محمد قال حديث .. ( إن جاءكم من ترضون دينه فـزوجوه ) ودي نصيحه لأهل العروسه
و سيدنا محمد مسابش الزوج كدا .. اداله نصيحه برده لما قال ( تخطب المرأه لأربع .. مالها وجمالها و نسبها ودينها .. فإظفر بذات الدين طربت يداك )
صدق رسولنا الكريم
__________________
M M R
In my heart forever
حبيبـتي .. إن يسألوك عـني يومـا ً .. فلا تفكري كثيـرا قولي لهم .. بكل كبرياء .. يحبنـي .. يحبنـي كثيـرا ..
صغيـرتي .. إن عاتـبوك يومـا ً .. كيف قصصت شعرك الحريرا قولى لهم .. أنا قصصت شعري لأن من احبه .. يحبه قصيـرا
حبيبتـي .. يـا ألــف حبيبــتي .. حبـي لعينيـك أنا كبيــر .. وسوف يبقي دائما كبيــرا
<TR> <td class=alt2 style="BORDER-RIGHT: 1px inset; BORDER-TOP: 1px inset; BORDER-LEFT: 1px inset; BORDER-BOTTOM: 1px inset">المشاركة الأصلية كتبت بواسطة caesar كان في مره شاب .. متدين و تقي .. بس كان فقير وجعان جدا .. عدي على بستان و قطف منه تفاحه أكلها .. بعدها ضميره آنبه انه اكل تفاحه مش من حقه وراح طلب من صاحب البستان انه يسامحه فى حقها .. صاحب البستان رفض انه يسامحه .. من خوف الشاب دا من النار و من عذاب جهنم اتحايل على صاحب البستان انه يسامحه .. فـ الاخر وافق بس بشرط .. و استغرب جدا الشاب من الشرط دا .. الشرط كان انه يجوزه بنته .. بس المشكله انها للأسف عاميه .. و مشلوله .. ومش بتسمع .. و مقعده .. الشاب فكر كتير لاقه ف الاخر انه يتجوزها و يشيل همها فى الدنيا اهون كتير من عذاب الاخره بسبب تفاحه ومرت الايام بسرعه و اتعمل العرس ودخل الشاب على عروسه لاقاها اجمل ما يكون .. وفى تمام الصحه .. الشاب استغرب وسألها .. قالت له ان والدها مكدبش وقالتله انها فعلا عاميه عن رؤية اي شئ حرمه الله .. و مقعده .. فلا تمشي لذنب ابدا .. و مش بتسمع الا الخير ..
وتم الجواز بينهم على خير و مرت الايام وخلف الشاب و البنت دول راجل لحد دلوقتي بنعتز و نفتخر بيه وماشيين على سنته حتي فى جوازنا ..
عارفين مين ؟؟ الامام ابو حنيفة النعمان
سوري ان بعدت عن التوبك و ان كانت القصه دي فى صميم التوبك ..
سيدنا محمد قال حديث .. ( إن جاءكم من ترضون دينه فـزوجوه ) ودي نصيحه لأهل العروسه
و سيدنا محمد مسابش الزوج كدا .. اداله نصيحه برده لما قال ( تخطب المرأه لأربع .. مالها وجمالها و نسبها ودينها .. فإظفر بذات الدين طربت يداك )
صدق رسولنا الكريم </TD></TR></TABLE>
بالظبط كده والبنت عمرها ما كانت تقديرها بالفلوس هي او اي حاجه في الدنيا لان اساسا الفلوس شئ مادي وليس معنوي شئ بيروح وبييجي ملهوش اي قيمه عند اي شخص بيحترم حاله او بيقدر الشخص اللي معاه
__________________
أرتحت عشان نسيتني وكمان جيت قولتها الكلمة دى وجعتنى ومجتش في وقتها كنت استنيت عليا كنت استنيت شويه ....معقول جي النهارده تنساني مره واحده أعمل خاطر لواحده كنت انت بتحبها
تاريخ التسجيل: Mar 2010 الدولة: فى احلى مكان فى الدنيا العمر: 21 المشاركات: 53
موضوع المهر دة يا جماعة مش موضوع نتكلم فية لان مهر البنت دة من الشرع الى شرعة ربنا لينا يعنى المهر دة اصلا بيكون من حق البنت هى الى بتاخدة وبتتصرف فية يعنى عاوزة تصرفة عاوزة تدية لوالدها تعملى بية الى هى عاوزاه لكن دلوقتى او قبل كدة المهر بيكون من الاموال الى بتستخدم لتجهيز البنت بس فى دلوقتى ناس مش بتدفع مهر لكن بخصوص ان المهر بيحدد ان البنت دى كيمتها كبيرة او مش كبيرة فلو ان قيمة الانسان بتحدد بالاموال سواؤ بنت او راجل فقيمة الاناس دة متونش ليها اى قيمة لان الفلوس بتروح وبتيجى لكن المهم فى قيمة البنت اخلاقها وتدينها هوة والمهم ليها فى المهر ان الراجل بتاعها منة يكون ان هوة يكون محترم واخلاقة كويسة ويعرف ربنا ويقدرها بالافعال لكن مش بالفلوس وشكرا على الموضوع بجد موضوع مهم وبيمس كل الناس اليومين دول
تاريخ التسجيل: Feb 2009 الدولة: $حلوان وكنت ملك جامعتها$ المشاركات: 5,540
مــــهــــر انهى عالم متخلفة تفكر انهم ياخدوا لبنتهم مهر فى الزمن دة معتقدش انه بقى موجود نظام المهر دة حاليا وبعدين لو البنت بتتقاس بالمهر وغلاوتها مكنش أى فقير اتجوز خالص واى واحدة اتجوزت فقير كانت تبقى رخيصة
ازايكو يا جماعة ردودكوا بصراحة فيها كلام صادم فعلا زى اللى يقول ان المهر الشرعي ربع جنية واللى يقول نظام المهر دة مش ماشي اليومين دول و........و............. . بصوا يا جماعة الفيصل في دة كله الكتاب والسنة بمعني تاني التشريع اولا حكاية ان المهر ربع جنية دي غلط طبعا تماما بكل المقاييس من كل النواحي واولها الناحية الشرعية الرسول قال لمن لايجد مهرا(( التمس ولو خاتما من حديد)) واطلق القيمة والقران الكريم قال ((واتيتم احداهن قنطارا فلا تاخذوا منه شيئا)) القنطار هو المال الكثير من ذلك ثبت انه ليس هناك حد لاقل المهر ولا لاكثره وعليه الجمهور من لعلماء ..... اما بخصوص نظام المهر او كلمة نظام دى مش مقبولة طبعا بكل الاحوال لان اللى فرض المهر القران والسنة (الشرع) فانة لازواج بغير مهر(قاعدة فقهية ) في الجاهلية كان هناك نظام المقايضة في الزواج بان يتزوج مثلا اخت صاحبة ويتزوج الاخر اخت صاحبة الاخر بالمبادلة بغير مهر بينهما وهذه حالة وكان هناك ان الاب من ياخد مهر ابنتة ليغتني به وقد جاء الاسلام ووجد ان هذا ظالم للمراة ففرض المهر للمرأة بنفسها ولنفسها وما جرت العادة ان يتم تجهيز البنت بمهرها او تنازلت عنه برضاها لاحد او تنازلت عن جزا منه برضاها ايضا فهو امر جائز اما بخصوص تاجيل المهر فانه جائز على الراى المجمع عليه من العلماء بشروط ان يكون المهر معلوم القدر ويدفع جزء منه وتعلم المدة التى ياجل لها بقية المهر . اتمني يكون كلامي قد اصاب الهدف من اقصر الطريق The master
اه نسيت اوضح المهر ليس باي حال دلالة على قيمة المراة فان المسلمين لا يقدر قيمتهم بالمال في الاسلام وهذا مما دعا اليه الاسلام من تحرير العبيد ان المهر تقديرا للمراة واحترما لها واثباتا لحق من حقوقها بعد ان كانت مهضومة الحق في الجاهلية وليس ابدا تميزا لها او تفاخرا به او دالا على قيمة المراة The master